nuffnang ads

Set Shaklee Lidah Berpeta


\

Assalamualaikum semua,

Amat jarang kan kita dengar kes lidah berpeta ni, tapi memang ada yang mengalami masalah ini. Selalunya hanya dipandang biasa je, tapi bagi mereka yang mengalami keadaan ini mungkin agak sukar untuk makan.

Tahukah anda??

Lidah Berpeta juga dikenali sebagai glositis migratori benigna. Penyebab kepada keadaan ini adalah tidak diketahui. Secara klinikal, ia kelihatan sebagai tompokkan merah dikelilingi garisan tepi kekuningan yang sedikit timbul dan berbengkang-bengkok. Tompokan merah boleh sembuh dengan sendiri dalam sesetengah keadaan akak tetapi ia boleh berulang dan berulang kembali jika tidak dirawat.

Lesi ini boleh berubah dari satu tempat ke tempat yang lain dan boleh berubah saiz serta bentuk yang kadangkala kelihatan seakan-akan peta. Bahagian lain mulut juga boleh terlibat. Lidah berpeta kerap kali ditemui secara kebetulan semasa pemeriksaan gigi dilakukan.


lidah berpeta

Kebanyakan pesakit tidak mengalami sebarang gejala. Lidah berpeta selalunya tidak memerlukan sebarang rawatan namun langkah untuk mencegah boleh dilakukan dengan sapu gel sapuan dan ubat kumur antisptik untuk mengelakkan pembentukkan bakteria di kawasan peta. kadang kala mereka akan merasa pedih dan luka dibahagian peta tesebut.

Gejala seperti ini juga boleh dikaitkan dengan kekurangan vitamin dalam tubuh badan seseorang.

Antara Vitamin yang boleh diamalkan oleh mereka yang mengalami lidah berpeta seperti :-

VITALEA

nanti sambung na..anak reyau hihi







SEDIKIT INFO DARI LAMAN WEB MENGENAI LIDAH BERPETA


Lidah Anda Punya Corak Seperti Peta? Ini Penjelasannya

Reporter : Sandy Mahaputra
Sabtu, 4 April 2015 12:09
  •  
  •  
Lidah Anda Punya Corak Seperti Peta? Ini Penjelasannya
Memang tidak membahayakan namun termasuk kronis dan tidak ada obatnya.
Dream - Geographic Tongue (GT) adalah kondisi kelainan yang terdapat pada permukaan lidah. Kelainan ini menyebabkan lidah orang berbintik-bintik yang membentuk desain aneh seperti lingkaran-lingkaran yang jika diperhatikan akan terlihat seperti peta.
Kondisi tersebut tidak berbahaya tapi diderita oleh dua persen populasi dunia. Para ilmuwan masih belum tahu secara pasti dari penyebabnya. Namun beberapa mengatakan faktor genetik mungkin ikut berperan.
Sementara faktor lainnya mungkin karena menderita stresalergidiabetes dan ketidakseimbangan hormon. Namun sejauh ini, para ilmuwan masih belum bisa membuktikannya secara pasti kenapa lidah bisa bermotif.
Meski GT ini akan hilang dengan sendirinya, namun akan muncul kembali dan memicu perasaan tidak nyaman dan nyeri ringan bagi penderitanya.
Yang pasti, GT terjadi jika beberapa bagian dari lidah kehilangan lapisan benjolan kecil yang dikenal sebagai papilla, yang di dalamnya terdapat indera pengecap.
Dokter sering meresepkan anti-inflamasi, larutan kumur dan suplemen zinc untuk mengobati gejala GT. Kondisi GT memang tidak membahayakan namun termasuk kronis dan tidak ada obatnya.
(Ism, Sumber: Daily Mail)

No comments:

Prove It Challenge

Assalamualaikum dan selamat petang semua, Masih lagi mencari vitamin atau makanan tambahan untuk membantu menurunkan berat badan ...

Jom Sertai Kami

Jom Sertai Kami
klik untuk pendaftaran ahli