Thursday, December 31, 2020

Vitamin C 500mg



Vitamin C adalah vitamin penting yang larut air dan mempunyai pelbagai fungsi kepada tubuh, dengan fungsi utama sebagai antioksida yang baik. Ia juga memeainkan peranan yang penting untuk menggalakkan kesihatan gigi, gusi, tulang dan secara umumnya, semua yang membentuk tubuh anda.

Tahukah Anda?

Tubuh anda mampu melakukan pelbagai perkara, tetapi ia tidak dapat menghasilkan atau menyimpan vitamin C. Oleh itu , anda perlu sentiasa mengambil vitamin C untuk tubuh anda melalui pemakanan harian dan suplemen

Vitamin C Shaklee


Mengapa Vitamin C Shaklee Lebih Hebat Berbanding Vitamin C Jenama Lain

5 Sebab Vitamin C Shaklee Lebih Hebat berbanding Jenama Lain

1. Diformulasi dalam bentuk 'Sustained Release' (pelepasan secara berperingkat)

Kelebihan utama vitamin C Shaklee adalah ianya diformulasi dalam bentuk 'Sustained Release' . Ini bermaksud kandungan vitamin C di dalam tablet ini dilepaskan ke dalam badan secara berperingkat-peringkat iaitu 1.5 mg selama setiap jam.

Sebiji vitamin C Shaklee mengandungi  500 mg vitamin C dan ianya di rembeskan secara perlahan-lahan dalam badan mengikut keperluan badan kita untuk setiap jam.

Ini maknanya bila kita ambil sebiji vitamin C Shaklee, badan kita tidak terus menerima 500 mg vitamin C. Sebaliknya ia akan dilepaskan sedikit iaitu 100 mg untuk setiap jam.

Ini sangat bagus kerana vitamin C bersifat larut air dan ianya mudah dilepaskan dalam keadaan tertentu contohnya jika kita stress, berhadapan dengan cuaca panas dan banyak lagi. Jadi ianya terpelihara dan badan akan menerima bekalan vitamin C yang cukup setiap hari.

2. Mengandungi 120 mg bioflavonoid dan 25% bioflavonoid ini ekstrak daripada kulit buah yang juga dikenali sebagai vitamin C complex.

Selain itu juga, setiap tablet vitamin C Shaklee, mengandungi 120mg bioflavonoid dan 25% bioflavonoid ini diekstrak daripada kulit buah yang juga dikenali sebagai vitamin C ni?

Ia mempunyai kemampuan meningkatkan keberkesanan Vitamin C dalam tubuh badan kita serta bertindak sebagai anti-radang, anti-alergi, anti-virus dan juga anti-kanser.

Ia juga dapat mengelakkan salur darah dari runtuh/bocor, meningkatkan fungsi vitamin C, dan mengelakkan vitamin C dari cepat teroksida dan merosakkan sel.

3. Membekalkan khasiat yang sama seperti memakan 7 1/2 buah oren berserta dengan kulitnya.

Satu tablet SR Vita-C Plus ini juga mampu membekalkan khasiat yang sama seperti memakan 7 1/2 biji buah oren berserta kulitnya. Sudah pasti kita tidak mampu untuk memakan buah limau sebanyak ini setiap hari kan?

Namun vitamin C Shaklee diperbuat bukan dari buah limau/oren. Ia diperbuat daripada ekstrak jagung. Jadi selamat untuk orang yang ada gastrik makan vitamin C Shaklee ini. Vitamin C Shaklee juga mengandungi keberkesanan Vitamin C itu sendiri.

4. Vitamin Shaklee berbeza dengan vitamin lain di farmasi sebab vitamin Shaklee merupakan vitamin semulajadi. Kebanyakan vitamin di farmasi atau pasaraya luar adalah vitamin sintetik.




Jom lihat perbandingan.

Bahan
Semulajadi: Bahan pembuatan sudah tentunya diekstrak dari tumbuhan atau akar kayu/sumber semulajadi.

Sintetik: Bahan pembuatan adalah berasaskan bahan kimia.

Harga
Semulajadi: Harga selalunya tidak terlalu mahal dan juga tak terlalu murah (kerana sumber yang semulajadi dan berkualiti)

Sintetik:
Harga selalunya lebih murah kerana bahan asas ialah bahan kimia, bukan sumber semula jadi.

Pek silica:
Semulajadi: Tidak memerlukan pek 'silica gel' dalam botol vitamin kerana tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet.

Sintetik:
Mengandungi pek kecil 'silica gel' dalam botol vitamin (yang macam biji dalam kasut tu)

Sumber
Semulajadi : Nama sumber adalah ditulis nama asli seperti fish pil, soy beans, citrus, alfafa dan sebagainya.

Sintetik:
Nama sumber mengandungi '-ate' atau 'ide' seperti acetate, palmitate, Thiamine, hydrocholoride dan ect.

Penerimaan badan-
Semulajadi :
Bahan semula jadi amat mudah diterima dan diserap oleh badan kita juga selamat dan berkesan.

Sintetik :
Bahan kimia tidak mudah diterima dan mudah ditolak menjadi toksin dalam badan. Bila toksin banyak dalam badan, pelbagai penyakit akan timbul.

Proses penghasilan.
Semulajadi:
Dihasilkan dari ekstrak bahan bahan semula jadi dengan mengambil intipati yang diperlukan dan menyingkirkan fiber.

Contohnya pembuatan vitamin C semulajadi dalam buah limau dan menyingkirkan seratnya.

Sintetik: dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri-ciri seakan - akan bahan yang terdapat dalam vitamin.

Contohnya asid askorbik (vitamin C) mempunyai formula empirik C6H806, jadi gabungan dari molekul. Molekul karbon, hidrogen, dan oksigen ini boleh dihasilkan dari apa-apa bahan bagi menghasilkan asid askorbik.

Kesan jangka panjang.
Semulajadi: Tidak mendatangkan kesan  sampingan kerana penghasilan dari bahan seperti yang dinyatakan di atas (bahan semula jadi)

Sintetik:
Mempunyai banyak kesan jangka panjang, salah satunya akibat ketidakstabilan bahan yang terkandung dalam vitamin sintetik itu sendiri, dan manipulasi kimia yang dilakukan dalam proses penghasilan.

Vitamin C

5. Tiada pewarna, perasa dan pemanis tiruan.

Kebanyakan vitamin C yang dijual di farmasi mempunyai perasa dan diawet. Namun tidak bagi vitamin C Shaklee. Kerana ianya tiada langsung pemanis tiruan.

Vitamin C Shaklee juga merupakan Immune booster serta anti radang.

Ia mampu membantu penyerapan vitamin C sepenuhnya (kadar penyerapan yang optimum)

Jadual pengambilan vitamin C sebenarnya tak tetap bagi seseorang individu tapi lebih kepada sejarah penyakit seseorang itu.

Ok mungkin ada sesetengah orang bersefahaman ambil 1000 mg/daily of vitamin C. Ada juga yang ambil 500mg daily.

Mana mana pon tak salah janji dalam harian kita cukup vitamin C pun dah baik.

Tapi kena ingat pengambilan vitamin C secara berlebihan boleh menyebabkan dehydration.

Proses yang seimbang untuk pengambilan vitamin C sebaik - baiknya 500 gm daily. Atau sebiji sehari vitamin C Shaklee dah cukup untuk achieve good health result.

Kalau sakit, selsema, demam, luka, stress. kena ambik lebih dari sebiji. Ambik 2 biji untuk cepat proses pemulihan.

So kena cukup minum air sekurang kurangnya 2 liter sehari atau 8 gelas untuk result yang lebih baik.

Tak boleh kurang minum air. Nanti dehidrasi. Kulit kita jadi kering nanti.

Vitamin C 500mg


Location: Lunas, Kedah, Malaysia

0 comments: