KESAN JEREBU

Assalamualaikum semua,

Arini 20hb september 2019, berjerebu teruk tau arini..dah seminggu lebih rasanya Malaysia dilanda jerebu akibat pembakaran hutan dari Indonesia dan hutan yang terbakar diseluruh dunia. Tapi syukur Allah masih menjaga Malaysia ni, kekerapan hujan memang keraplah..syukur sangat2.

Kalau buka je FB, IG rata-rata mengeluh anak mereka tak sihat. Ada yang semput, demam tak kebah2 dan selsema...memang kesian la kan..jannah bukan boleh tengok orang mengadu sakit ni.Al maklumlah...diri ni memang amalkan vitamin dan jual vitamin yang jannah makan ni...kalau boleh nak paksa je semua orang makan vitamin huhuhu.



Ni gambar jerebu di Indonesia..Subhanallah sedih tengok, menakutkan pon ada..tak leh nak imagine keadaan bayi, kana-kanak, ibu hamil kat sna..orang tua..semualaah..kesian sangat




Di Indonesia sahaja 42,000 hektar hutan terbakar

Tempias juga la jerebu ni sampai ke negara yang berdekatan..termasuk Malaysia. Memang tahun ni dia triple kabus jerebu yang tebal..sedih la tengok..menangis jugak laa..macam nak kiamat rasanya😩




Ni Gambar dunia yang terbakar, bukan setakat Indonesia sahaja tau


Paling banyak disini


Dengan anak-anak dan suami memang jannah akan sediakan vitamin la untuk dorang makan. Vivix tu memang jannah bagi la..dan juga Nutriferon untuk boost imun dan jaga kesihatan organ dalam jugak.
yela kan, kita hidu asap jerebu ni banyak kimia dan radiaksi bebas dalam tu..memang bahaya untuk paru-paru.


Gambar bawah ni tunjuk kesan jerebu kepada badan kita.


Antaran vitamin yang jannah ambil musim jerebu ni:-
  • VIVIX - Campuran proprietari saintifik termaju kami adalah berasaskan anggur muscadine – salah satu buah-buahan semula jadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa. Anggur muscadine mengandungi rangkaian lengkap polifenol yang ditemui dalam anggur lain. Tidak seperti anggur lain, muscadine mengandungi pekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkan kuasa antioksidan yang sangat hebat. 
  • NUTRIFERON - Nutriferon Granules diformulasikan untuk menjaga pertahanan badan anda agar sentiasa berada dalam keadaan baik, selamat dan berfungsi secara semulajadi. Ia dengan pantas mengaktifkan perisai semulajadi anda, memberikan anda pertahanan yang lebih kuat dan kesihatan yang lebih baik. Nutrifero Granules mengandungi campuran proprietari empat esktrak tumbuhan yang diperoleh daripada Biji Labu, Bunga Safflover, Biji Plantago dan Bunga Japanese Honeysuckle, yang secara tradisinya digunakan untuk mengekalkan kesihatan umum dan menguatkan badan
  • CHEWABLE VIT C - Makanan yang mengandungi vitamin C juga mengandungi Bioflavonoid. Bioflavonoid diperlukan untuk penyerapan vitamin C dan kedua-duanya berfungsi untuk mengekalkan kesihatan. Bagus untuk menyokong sistem detoks badan
  • COQTROL - Coenzyme Q10 adalah komponen yang penting untuk penghasilan tenaga di dalam sel. Ia berada di dalam mitokondria stesen janakuasa sel. Coenzyme Q10 tinggi dalam sel otak, jantung dan hati. Ia menukarkan lemak dan gula kepada tenaga yang boleh digunakan sepanjang hari. Ia juga adalah antioksidan yang berkesan, melindungi sel daripada dirosakkan oleh radikal bebas.

  • GARLIC COMPLEX - Mengekalkan kesihatan sistem pertahanan anda.
  • PERFORMANCE DRINK- Dengan proprietari OPTI-Lyte campuran elektrolit ditambah campuran unik karbohidrat untuk memberikan tenaga segera dan berterusan dismaping menyokong penghidratan optimum.
  • OMEGA GUARD - EPA dan  DHA berupaya menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental seperti kemurungan, tekanan, kebimbangan (anxiety), neurasthenia, insomnia, autisme, kanak-kanak hiperaktif dan penyakit schizophernia.


Kalau korang berminat nak dapatkan vitamin dengan jannah, jangan malu segan wasap je tau.
Untuk harga ahli memang murah banyak la 
Join ahli cuma RM75 je tau termasuk kos pos.


Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei )
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇






* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

KLIK DI BAWAH UNTUK INFO PRODUK


EPISOD 1

Assalamualaikum semua,

Ini kisah aku masa jannah berumur 5 tahun, masa tu aku di Kem Sarawak. Mungkin orang akan cakap aku ni merapu jer kan..tapi aku memang ingat la masa tu aku belum lagi sekolah..dan selalu la pergi kedai beli santan dekat rumah mak sedara ni dalam kem yang sama..

Nama kem ni aku tak berapa ingat, tapi kem ni berhampiran dengan perkampungan orang asli- rumah panjang.

Rumah Panjang ni dah lama orang tinggal kan..sebab ada kisah dia tersendiri. Seingat aku ada makcik2 area tu cakap...anak dia kena panah petir masa main buaian..buaian tu memang berpagar lah..sebab orang sana percaya situ ada roh yang mati sedang bermain. Ibarat kubur lah senang citer..

Okay, satu hari ni.aku pergi bermain kat bawah ni...dah agak petang la masa tu...dan tetiba ada budak menyapa aku .dia main buaian masa tu,

" hai, nak pergi mana? jom main sama2"
aku pon biasalah dah nama budak2 kan..jawab spontan nak pegi main lah, naik ikut ke??

haa dia turun buaian tu dan ajak aku pergi rumah dia beb..korang tahu tak mana rumah dia??
rumah panjang tu la..masa tu aku naif la sket..
ikut je dia jalan2 sana main-main..aku ada gak tertanya-tanya..mana pergi semua orang dalam rumah tu..

masa tu dah nak magrib beb..aku dengar orang panggil-panggil nama aku.
kelam kabut gak perasaan tu..aku terus lari balik dan tinggalkan rumah panjang tu.


Mak aku marah-marah aku, katanya pergi mana main lama sangat dah magrib.
aku jawab, pergi main dengan kawan dekat rumah panjang...
haaaa kena rotan laa wei..
mak aku cakap...jangan pergi sana..ada hantu ( huaaaaaa aku ketaq bak ang hahahhaa demam kot )

esoknya aku nak pergi beli santan..lalu la buaian tu...
korang tahu tak aku nampak apa??
nampak budak tu lagi tau tapi kepala berdarah..
adehh aku lari patah balik
ikut jalan lain la..sanggup jauh dari kena ganggu..

aku ni masa kecik ni speech delay sket..cakap tapi pelat atau telo ( telo ni bahsa orang kedah, tak fasih atau lancar bercakap)..


tu pengalaman aku masa di sarawak..yang masih ingat hihi..tak la panjang tapi ada lagi tau..nanti aku tulis lagi..

malam ni tido baca doa la yer kihkih


CERPEN DARI JANNAH ROFEI
KISAH SERAM PENDEK

AWAS JEREBU YANG TERUK!!




Assalamualaikum semua,

Macam dah jadik musim rasanya, setiap tahun perkara yang sama kana berulang dan terus berulang.
Masalah jerebu dari negara Jiran yang acap kali menggangu kesihatan dan kesihatan udara di Malaysia dan negara yang berhampiran.

Bagaimana dengan persediaan kita dalam menghadapi situasi pencemaran ini??

Di bawah ni ada beberapa TIPS untuk menghadapi pencemaran udara (jerebu).


  • Pastikan tingkap dan pintu ditutup rapat.
  • Memasang kipas atau penapis udara untuk memelihara pengudaraan yang bersih dalam rumah.
  • Memakai topeng (mask) semasa melakukan aktiviti luar
  • Kurangkan aktiviti luar ( Outdoor )  dan lakukan aktiviti di dalam ( Indoor )  sahaja, seperti berehat di rumah atau berjalan2 dalam shopping mall...( bahaya jugak ni kalau indoor di Mall, hihihihi..)
  • Menutup tingkap kenderaan semasa anda memandu
  • Meminum air sekurangnya 2 liter, untuk menyingkir keluar toksid dari asap jerebu yang telah diserap melalui kulit dan paru2 
  • Mengurangkan atau BERHENTI mengambil alkohol, nirkotin dan kafein.
  • DAN LANGKAH TERAKHIR - On Vitamin untuk badan supaya badan terimun dan dan dapat menyingkirkan ( detoks ) toksid dari asap jerebu yang diserap oleh badan.






Di dalam gambar dibawah ni, jannah share kan beberapa vitamin yang dapat mengimunkan badan kita supaya tidak mudah mendapat penyakit dan kesan daripada pencemaran asap Jerebu ni.





Antaran vitamin yang perlu ada :-
  • VIVIX - Campuran proprietari saintifik termaju kami adalah berasaskan anggur muscadine – salah satu buah-buahan semula jadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa. Anggur muscadine mengandungi rangkaian lengkap polifenol yang ditemui dalam anggur lain. Tidak seperti anggur lain, muscadine mengandungi pekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkan kuasa antioksidan yang sangat hebat. 
  • NUTRIFERON - Nutriferon Granules diformulasikan untuk menjaga pertahanan badan anda agar sentiasa berada dalam keadaan baik, selamat dan berfungsi secara semulajadi. Ia dengan pantas mengaktifkan perisai semulajadi anda, memberikan anda pertahanan yang lebih kuat dan kesihatan yang lebih baik. Nutrifero Granules mengandungi campuran proprietari empat esktrak tumbuhan yang diperoleh daripada Biji Labu, Bunga Safflover, Biji Plantago dan Bunga Japanese Honeysuckle, yang secara tradisinya digunakan untuk mengekalkan kesihatan umum dan menguatkan badan
  • CHEWABLE VIT C - Makanan yang mengandungi vitamin C juga mengandungi Bioflavonoid. Bioflavonoid diperlukan untuk penyerapan vitamin C dan kedua-duanya berfungsi untuk mengekalkan kesihatan. Bagus untuk menyokong sistem detoks badan
  • COQTROL - Coenzyme Q10 adalah komponen yang penting untuk penghasilan tenaga di dalam sel. Ia berada di dalam mitokondria stesen janakuasa sel. Coenzyme Q10 tinggi dalam sel otak, jantung dan hati. Ia menukarkan lemak dan gula kepada tenaga yang boleh digunakan sepanjang hari. Ia juga adalah antioksidan yang berkesan, melindungi sel daripada dirosakkan oleh radikal bebas.

  • GARLIC COMPLEX - Mengekalkan kesihatan sistem pertahanan anda.
  • PERFORMANCE DRINK- Dengan proprietari OPTI-Lyte campuran elektrolit ditambah campuran unik karbohidrat untuk memberikan tenaga segera dan berterusan dismaping menyokong penghidratan optimum.
  • OMEGA GUARD - EPA dan  DHA berupaya menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental seperti kemurungan, tekanan, kebimbangan (anxiety), neurasthenia, insomnia, autisme, kanak-kanak hiperaktif dan penyakit schizophernia.




Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei )
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇






* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

KLIK DI BAWAH UNTUK INFO PRODUK





INFO

PROMOSI YANG MASIH BERLANGSUNG PADA BULAN SEPTEMBER