nuffnang ads

Sunday, May 19, 2019

6 TIPS KAWAL SERANGAN GASTRIK SEMASA BERPUASA

6 TIPS KAWAL SERANGAN GASTRIK SEMASA BERPUASA

"Aduh, aku gastrik la tak larat nak puasa"

"Aku gastrik juga tapi nak puasa macam mana?"

Ada sesiapa penghidap gastrik?

Ada masa rasa macam nak puasa tapi tak tahu macam mana nak buat kan.

Jom ikuti tips ni. Harap membantu.

1. Kawal pemakanan

Elakkan atau hadkan jenis jenis makanan dekat bawah ni:
• Makanan bergoreng
• Makanan pedas dan berempah
• Makanan di dalam tin sebab kandungan asid yang tinggi
• Minuman bergas
• Makanan yang mempunyai asid tinggi macam limau, oren, dan tomato
• Minuman yang tinggi kandungan kafein macam teh dan kopi
• Makanan yang diproses macam sosej dan nugget

Sumber: Utusan Online

 2. Makan dalam kuantiti sederhana

Elakkan makan terlampau banyak.
Nak makan banyak kali tak apa cuma jarakkan masa pengambilan makanan.
Contohnya berbuka dengan buah tamar dan minum segelas air dulu.
Lepas solat Maghrib baru makan nasi bersama lauk pauk dalam kuantiti sederhana.
Lepas solat terawih pula, banyakkan makan buah-buahan yang tak berasid, biskut oat atau roti.
Masa bersahur pula, lewatkan sahur ketika hampir waktu imsak.
Elakkan makan sahur terlalu awal, contohnya jam 2 atau 3 pagi dan tidur semula sampai pagi.
Minum segelas susu semasa sahur untuk kurangkan simptom gastrik dan ulser peptik.
Tabiat tidur selepas selesai sahur atau berbuka pun boleh sebabkan gastrik dan masalah pencernaan.

3. Minum air kosong dengan cukup

Ramai yang ‘terlupa’ minum air kosong sebab macam-macam jenis minuman yang menggiurkan dijual di bazaar Ramadhan.
Air kosong ni sangat lah penting untuk sistem pencernaan dan elakkan gastrik atau sakit perut yang dihadapi masa waktu siang.

Cuba ikut jadual minum air ni:
-1 gelas ketika bangun sahur
-1 gelas selepas makan sahur
-1 gelas semasa berbuka puasa
-1 gelas selepas makan
-1 gelas selepas solat maghrib
-1 gelas selepas solat isyak
-1 gelas selepas solat terawih
-1 gelas sebelum tidur


4. Banyakkan makan makanan karbohidrat kompleks

Contohnya yang berasaskan bijirin gandum macam beras perang, kekacang badam dan oat.
Cuba gunakan teknik panggang atau kukus untuk elakkan makanan bergoreng dan berminyak.
Selain air kosong, boleh juha minum susu atau smoothie buah-buahan yang tak berasid macam smoothies kurma dan pisang.



5. Elakkan stress dan amalkan gaya hidup sihat

Ada kajian menyatakan yang stress boleh sebabkan peningkatan asid perut.
Boleh ambil ubat jika perlu.
Berbincanglah dan dapatkan saranan doktor kalau keadaan lebih serius.
Tak perlu paksa diri jika betul betul tak mampu.



 6. Dapatkan supliment yang membantu mengawal gastrik anda

Antaranya supliment yang sangat membantu masalah gastrik anda adalah Peppermint gingger plus, ESP dan ostematrix. Berikut ialah fungsi setiap produk bagi set gastrik.




SET GASTRIK

Peppermint Ginger Plus
Peppermint Ginger Plus memang dirumus khas untuk membuang angin dalam badan. Best sangat untuk hilangkan masalah pedih ulu hati. Bukan setakat pedih ulu hati je, loya2, mabuk laut, susah nak buang angin (kentut) dan macam2 lagi.
Lepas ambil Peppermint Ginger Plus tu, lega sikit rasa perut ni. Berdas..das..angin keluar. Bila angin dah keluar, badan rasa selesa. Barulah senang nak buat kerja harian.


ESP
Kalau ada gastrik atau luka2 dalam perut tu ESP paling wajib anda ambil. Ini kerana ESP akan membantu membiaki luka dan sel – sel dalam perut anda. Jika dibiarkan luka tersebut boleh menjadi ulser dan lebih menakutkan lagi ia boleh merebak menjadi kanser pula.

Ostematrix
Ostematrix pula akan membantu menutralkan asid yang penuh dalam perut anda. Selain itu, Ostematrix juga melancarkan pembuangan najis dan mengelakkan sembelit..

Kenapa saya syorkan anda ambil ketiga2 suplemen tersebut?
Sebabnya bila angin dan asid dah mula kurang dalam badan barulah kita rasa selesa. Lepas tu bila luka pula dah baik, setiap hari senang untuk ke toilet. Barulah hidup anda ceria, nak buat sebarang aktiviti pun tak jadi masalah.

Kalau tidak, asyik moody dan berkurung dalam bilik je. Sakit angin dan gastrik ni, kadang2 memang boleh buat naik angin dan tak de mood. Nak berjalan pun susah. Betul tak?



Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei)
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409


Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Follow FB saya:
Jannah Rofei
Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy

Like FB page/Google Business:

No comments:

Prove It Challenge

Assalamualaikum dan selamat petang semua, Masih lagi mencari vitamin atau makanan tambahan untuk membantu menurunkan berat badan ...

Jom Sertai Kami

Jom Sertai Kami
klik untuk pendaftaran ahli