nuffnang ads

Sunday, June 9, 2019

Tanda-Tanda Anxiety Disorder

Nampak Normal, Tapi Ini 8 Tanda Anda Mengalami ‘Anxiety Disorder’



Kita semua mengalami debaran and keresahan dari semasa ke semasa. Bagi kebanyakan orang, rasa panik, fobia, gugup, gementar atau bimbang adalah lumrah dan hanyalah sementara.
Namun bagi sebahagian daripada kita, keresahan berlaku terlalu kerap sehingga ianya mula bertukar menjadi satu gangguan yang tidak normal.
Jika anda kerap kali mengalami tanda-tanda berikut anda mungkin mengalami sebuah kondisi yang dikenali sebagai ‘anxiety disorder’.

8 TANDA ANDA MENGALAMI ‘ANXIETY DISORDER’

1. BIMBANG SEPANJANG MASA

Apabila anda mengalami ‘anxiety disorder’, anda sentiasa keresahan pada kebanyakan hari dan perasaan ini berterusan selama enam bulan. Ia boleh menjadi terlalu kronik sampaikan perkara harian yang remeh pun sering dirisaukan. Ini akan menyebabkan aktiviti harian anda terganggu manakala tubuh dan minda berasa letih yang luarbiasa.
“Perbezaan antara ‘anxiety disorder’ dan keresahan biasa adalah apabila emosi anda menyebabkan anda menderita dan hidup menjadi tidak terurus,” kata Sally Winston, PsyD, Anxiety and Stress Disorder Institute of Maryland di Towson.

2. SUKAR TIDUR

Masalah sukar melelapkan mata atau selalu terjaga selalunya terkait rapat dengan pelbagai keadaan kesihatan sama ada dari segi fizikal mahupun psikologi.
Kalau kita nak berhadapan dengan sesuatu yang penting keesokan harinya, normallah untuk berasa sedikit gementar atau teruja sehingga sukar melelapkan mata. Tapi sekiranya anda asyik terjaga, bimbang dan terfikirkan tentang masalah sampai tak boleh nak tidur atau terbawa-bawa ke dalam mimpi hingga kerap terjaga – ini adalah salah satu tanda ‘anxiety disorder’.

3. KETEGANGAN OTOT

Ketetangan otot yang berterusan adalah antara tanda yang mengiringi ‘anxiety disorder’. Tanda tanda ini boleh berlaku akibat respon tubuh terhadap stres yang keterlaluan. Ia boleh berlaku dengan kerap sehingga pesakit menganggapnya perkara biasa.
Menurut Anxiety Centre, rasa kebas pada tangan atau bahagian lain pada tubuh juga adalah simptom yang selalu dialami oleh mereka yang mengalami ‘anxiety disorder’.

4. MASALAH PENGHADAMAN YANG KRONIK

Keresahan mungkin bermula dari minda anda akan tetapi ianya boleh memperlihatkan tanda fizikal lain seperti sindrom gangguan usus (irritable bowel syndrome) iaitu satu keadaan yang mempunyai tanda seperti sakit perut, kejang otot, buncit, angin dalam perut, sembelit, atau cirit-birit. Ini semua merupakan masalah yang bermula dari saluran perut yang sensitif terhadap tekanan psikologi.
Keadaan tidak selesa dari segi fizikal dan sosial yang diakibatkan oleh masalah penghadaman ini juga boleh membuat seseorang merasa bertambah risau.

5. NERVOUS BREAKDOWN

Seseorang yang mengalami ‘anxiety disorder’ biasanya suka memendam perasaan. Namun apabila kebimbangan atau sesuatu yang mengganggu perasaannya memuncak, berlakulah ‘nervous breakdown’ seperti tiba-tiba marah, menjerit, atau mengamuk hingga hilang rasa malu dan takut.
Selain itu, ada sesetengah orang pula sering pengsan apabila terlalu stres.

6. HANYA FOKUS PADA KOMEN NEGATIF

Tak kiralah berapa banyak hal positif yang diungkapkan tentang kerja atau atau diri seseorang, ‘anxiety disorder’ menyebabkan seseorang tetap cenderung untuk fokus kepada bahagian yang negatif sahaja.
Akibatnya, seseorang itu akan mempunyai perangai yang terlalu cerewet dan obsesif terhadap kesempurnaan hingga berasa takut untuk gagal.

7. PANIC ATTACK

Serangan panik boleh menjadi sesuatu yang menakutkan kerana ia mirip dengan serangan jantung. Seseorang yang diserang ‘panic attack’ akan berasa sukar bernafas, sakit dada, pening, berpeluh-peluh, menggigil, jantung berdebar, sakit perut dan lemah tubuh badannya.
Bukan semua orang yang mengalami serangan panik ini mengalami ‘anxiety disorder’, tetapi mereka yang mengalaminya berulangkali perlu berjumpa doktor untuk mengesahkannya.

8. SUKAR MENJALIN HUBUNGAN

Selain disebabkan bimbang tentang masalah yang dihadapi sekarang, lazimnya seseorang yang mengalami ‘anxiety disorder’ sering terkenangkan peristiwa lampau hingga ia begitu kerap membayangi fikiran.
Hal ini boleh menjadi punca anda sukar mempercayai seseorang dan sukar menjalinkan hubungan yang mendalam dengan orang yang dianggap istimewa. Bahkan, hubungan dengan keluarga juga mungkin turut terjejas atau semakin renggang. Anda mungkin melakukannya tanpa sedar kerana terlalu takut untuk disakiti atau takut kehilangan mereka.


CARA ATASI ANXIETY DISODER DENGAN VITAMIN

Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei )
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy


Tips EXPRESS Kempiskan Perut Buncit

Tips EXPRESS setel masalah buncit raya

Antara sebab ,Orang nak kurus cepat lepas raya ialah tak mampu tengok perut buncit
Salah satu sebab ialah makan banyak sangat sampai perut tak hadam habis
Pastu makan tak de syarat & tak de pantang larang
Walaupun sudah berpuasa 30hari,
Raya baru 5-6hari, berat dah boleh naik sama macam sebelum berpuasa
Hehe itulah kesan kalau makan berlebihan
INPUT Kalori lebih tinggi daripada Keperluan BMR badan
Untuk mereka yang nak cepat hilang buncit, tips paling EXPRESS saya saran guna Vivix 3x perday
Caranya
👉Jaga makan, jangan tambah kalori lagi
👉Guna konsep pinggan sihat 3 meal setiap hari jarak makan 4jam
👉Tolak air manis
👉Minum air kosong dan Vivix satu sudu besar lepas makan sebanyak 3x sehari
Pagi, Tenghari, Malam
InshaAllah akan rasa perubahan positif di perut mu itu

Kredit to Master Firdaus Zulkifli




Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei )
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy

Wednesday, May 29, 2019

7 SEBAB MENGAPA BADAN KITA SANGAT MEMERLUKAN SUPLIMENT?

7 SEBAB MENGAPA BADAN KITA SANGAT MEMERLUKAN SUPLIMENT?

Dalam kehidupan seharian kita sangat terdedah dengan pencemaran alam sekitar. Badan kita sangat kekurangan nutrisi. Antara sebab mengapa badan kita sangat memerlukan nutrisi adalah kerana:

1- Badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang boleh diperolehi daripada makanan.
Contohnya Vitamin C dan E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.

2- Buah-buahan dan sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan dan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayuran dari tanah yang subur. 
Racun perosak, racun serangga dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.


3- Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. 
Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa memasak.



4- Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol, minuman keras dan antibiotik boleh mengganggu penyerapan zat makanan. 
Amalan diet yang tinggi kafein, kolesterol, gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.

5- Pengambilan makanan seharian yang tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang dicadangkan.






6- Gaya hidup dan trend masakini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG.

7- Bagi yang bekerja, makanan tengahari selalunya di luar dan malam memsaka seringkas yang mungkin, maka makanan seimbang tidak dititikberatkan.


Benar, tidak semua orang perlukan suplemen. Orang zaman dulu tidak memerlukan suplemen.
Tetapi mereka memakan makanan yang segar dan bernutrisi, tiada pewarna, perasa dan pengawet dalam makanan mereka. Tiada makanan yang disimpan melebihi tiga hari. Tiada bahan kimia dalam kehidupan mereka. Mereka sentiasa aktif.

Di zaman moden, mereka yang benar-benar menjaga pemakanan juga tidak memerlukan suplemen. Maknanya mereka yang meninggalkan refined carbo, transfat dan makanan berproses sentiasa akan sihat.
Jika masih dengan cara pemakanan tidak sihat, saya pasti kita tidak mendapat cukup nutrisi dari pemakanan yang sedia ada tidak mencukupi.

Pengambilan suplemen juga haruslah mengikut keperluan.
Lelaki dan wanita terutama wargamas, atlit, kanak-kanak dan remaja yang membesar, orang yang sakit dan wanita yang hamil dan menyusukan anak, mempunyai keperluan suplemen (nutrisi) yang berlainan dan sukatan dos yang berbeza.

Bukan kita ambil sebarangan.

Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei )
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Jannah Rofei
Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy

Sunday, May 19, 2019

Testimoni Omega Guard Shaklee

Jom kita tengok encik abang ni share testimoni beliau mengenai pengalaman dalam mengamalkan omegaguard untuk tekanan darah tinggi beliau. ini suami saya hihi..



OMEGAGUARD TM










Minyak Ikan Tulen Berpekatan Tinggi
kod produk : 10236 ( 90 Kapsul )

Spektrum lengkap asid lemak perlu omega-3 dengan ketulenan tinggi adalah nutrien yang anda perlukan untuk badan kuat dan sihat.

Antara pelbagai lemak yang ada, terdapat satu yang anda tidak boleh kurangkan - asid lemak penting omega-3, dimana tubuh anda tidak mampu hasilkan sendiri. Dua jenis utama adalah EPA dan DHA, penting untuk kesihatan manusia*

Keistimewaan Shaklee

Minyak Ikan Berpekatan Tinggi
Omegaguard membekalkan spektrum lengkap tujuh jenis asid lemak perlu omega-3 tulen, yang biasanya ditemui secara semula jadi dalam ikan kecil di habitat lautan dalaman air sejuk. Setiap hidangan mengandungi kepekatan 999mg Omega-3 ( 546mg EPA yang bermanfaat untuk kesihatan anda dan 360mg DHA yang penting untuk perkembangan dan fungsi normal tubuh )

Penyulingan Molekul Berganda
Untuk memastikan ketulenan dan kepekatan, minyak ikan di dalam Omegaguard menjalani proses moden. Penyulingan Molekul Tiga Peringkat yang memekatkan asid lemak Omega-3 dan menyingkirkan bahan berbahaya seperti raksa, plumbum, kadmium, arsenik dioksin, PBC dan lain-lain bahan cemar. Mengurangkan bau dan rasa kesan hanyir.

Sahabat Laut
Diiktiraf oleh Friend of the Sea  unutk membantu memastikan bekalan berterusan minyak ikan berkualiti tinggi yang stabil untuk produk Shaklee tanpa memjejaskan alam sekitar.


Nutritional Fact
Setiap kapsul (821.00 mg ) menyediakan



Ramuan
Amaun Setiap Kapsul
Minyak Ikan
(Menyediakan Omega-3: 333 mg;
EPA (asid eikosapentaenoik ): 182 mg &
DHA (asid dokosaheksaenoik): 120 mg)
606 mg













KKLIU 0588/2017
MAL1201503NC

* Produk -produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.






















Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei)
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409


Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Follow FB saya:
Jannah Rofei
Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy

Like FB page/Google Business:









6 TIPS KAWAL SERANGAN GASTRIK SEMASA BERPUASA

6 TIPS KAWAL SERANGAN GASTRIK SEMASA BERPUASA

"Aduh, aku gastrik la tak larat nak puasa"

"Aku gastrik juga tapi nak puasa macam mana?"

Ada sesiapa penghidap gastrik?

Ada masa rasa macam nak puasa tapi tak tahu macam mana nak buat kan.

Jom ikuti tips ni. Harap membantu.

1. Kawal pemakanan

Elakkan atau hadkan jenis jenis makanan dekat bawah ni:
• Makanan bergoreng
• Makanan pedas dan berempah
• Makanan di dalam tin sebab kandungan asid yang tinggi
• Minuman bergas
• Makanan yang mempunyai asid tinggi macam limau, oren, dan tomato
• Minuman yang tinggi kandungan kafein macam teh dan kopi
• Makanan yang diproses macam sosej dan nugget

Sumber: Utusan Online

 2. Makan dalam kuantiti sederhana

Elakkan makan terlampau banyak.
Nak makan banyak kali tak apa cuma jarakkan masa pengambilan makanan.
Contohnya berbuka dengan buah tamar dan minum segelas air dulu.
Lepas solat Maghrib baru makan nasi bersama lauk pauk dalam kuantiti sederhana.
Lepas solat terawih pula, banyakkan makan buah-buahan yang tak berasid, biskut oat atau roti.
Masa bersahur pula, lewatkan sahur ketika hampir waktu imsak.
Elakkan makan sahur terlalu awal, contohnya jam 2 atau 3 pagi dan tidur semula sampai pagi.
Minum segelas susu semasa sahur untuk kurangkan simptom gastrik dan ulser peptik.
Tabiat tidur selepas selesai sahur atau berbuka pun boleh sebabkan gastrik dan masalah pencernaan.

3. Minum air kosong dengan cukup

Ramai yang ‘terlupa’ minum air kosong sebab macam-macam jenis minuman yang menggiurkan dijual di bazaar Ramadhan.
Air kosong ni sangat lah penting untuk sistem pencernaan dan elakkan gastrik atau sakit perut yang dihadapi masa waktu siang.

Cuba ikut jadual minum air ni:
-1 gelas ketika bangun sahur
-1 gelas selepas makan sahur
-1 gelas semasa berbuka puasa
-1 gelas selepas makan
-1 gelas selepas solat maghrib
-1 gelas selepas solat isyak
-1 gelas selepas solat terawih
-1 gelas sebelum tidur


4. Banyakkan makan makanan karbohidrat kompleks

Contohnya yang berasaskan bijirin gandum macam beras perang, kekacang badam dan oat.
Cuba gunakan teknik panggang atau kukus untuk elakkan makanan bergoreng dan berminyak.
Selain air kosong, boleh juha minum susu atau smoothie buah-buahan yang tak berasid macam smoothies kurma dan pisang.



5. Elakkan stress dan amalkan gaya hidup sihat

Ada kajian menyatakan yang stress boleh sebabkan peningkatan asid perut.
Boleh ambil ubat jika perlu.
Berbincanglah dan dapatkan saranan doktor kalau keadaan lebih serius.
Tak perlu paksa diri jika betul betul tak mampu.



 6. Dapatkan supliment yang membantu mengawal gastrik anda

Antaranya supliment yang sangat membantu masalah gastrik anda adalah Peppermint gingger plus, ESP dan ostematrix. Berikut ialah fungsi setiap produk bagi set gastrik.




SET GASTRIK

Peppermint Ginger Plus
Peppermint Ginger Plus memang dirumus khas untuk membuang angin dalam badan. Best sangat untuk hilangkan masalah pedih ulu hati. Bukan setakat pedih ulu hati je, loya2, mabuk laut, susah nak buang angin (kentut) dan macam2 lagi.
Lepas ambil Peppermint Ginger Plus tu, lega sikit rasa perut ni. Berdas..das..angin keluar. Bila angin dah keluar, badan rasa selesa. Barulah senang nak buat kerja harian.


ESP
Kalau ada gastrik atau luka2 dalam perut tu ESP paling wajib anda ambil. Ini kerana ESP akan membantu membiaki luka dan sel – sel dalam perut anda. Jika dibiarkan luka tersebut boleh menjadi ulser dan lebih menakutkan lagi ia boleh merebak menjadi kanser pula.

Ostematrix
Ostematrix pula akan membantu menutralkan asid yang penuh dalam perut anda. Selain itu, Ostematrix juga melancarkan pembuangan najis dan mengelakkan sembelit..

Kenapa saya syorkan anda ambil ketiga2 suplemen tersebut?
Sebabnya bila angin dan asid dah mula kurang dalam badan barulah kita rasa selesa. Lepas tu bila luka pula dah baik, setiap hari senang untuk ke toilet. Barulah hidup anda ceria, nak buat sebarang aktiviti pun tak jadi masalah.

Kalau tidak, asyik moody dan berkurung dalam bilik je. Sakit angin dan gastrik ni, kadang2 memang boleh buat naik angin dan tak de mood. Nak berjalan pun susah. Betul tak?



Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei)
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409


Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Follow FB saya:
Jannah Rofei
Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy

Like FB page/Google Business:

SET BERPUASA SHAKLEE

SET BERPUASA SHAKLEE

Untuk memastikan anda kekal bertenaga semasa berpuasa apa kata bersahur dengan Set Berpuasa Shaklee.




Set Berpuasa Shaklee adalah gabungan

✔️ESP
✔️Cinch Shake
✔️Performance drink
✔️Mealshakes
✔️Lecithin

Semua ini supplement ini manpu membantu anda:
Lebih bertenaga
Kenyang lebih lama
Kekal hidrat
Elak gastrik
Ikhtiar kurus




Masih belum terlambat untuk anda dapatkan. Jom mantapkan persediaan ramadhan !!

Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei)
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409


Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Follow FB saya:
Jannah Rofei
Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy

Like FB page/Google Business:


BAGAIMANA LECITHIN MEMBANTU MASALAH BENGKAK SUSU KEPADA IBU-IBU SELEPAS BERSALIN?

BAGAIMANA LECITHIN MEMBANTU MASALAH BENGKAK SUSU KEPADA IBU-IBU SELEPAS BERSALIN?








Semoga ikhtiar dengan Lecithin Shaklee dapat mengurangkan bengkak susu dan demam selama 4 hari yang dihadapi beliau.


Pengalaman dari pengguna Lecithin :

"Pengalaman Kak Ma semasa berpantang selepas bersalinkan anak yang pertama, Fawwaz pun Kak Ma mengalami juga bengkak susu ni kat Johor. Demam dah 2 hari masa tu.

Stok Lecithin time tu takde kat tangan. Nasib baik ade mommy Nurnadeea Sairen tolong hantarkan ke rumah. 

Cepat-cepat Kak Ma telan Lecithin. Alhamdullillah tak lame lepas tu surut bengkak tu dan baik demam."





Apa itu bengkak susu atau duktus susu tersumbat?
  
Dalam Bahasa Inggeris, ada banyak terma untuk bengkak susu ini. antaranya ialah blocked milk ductclogged milk duct atau plugged milk duct. Anda boleh cuba google perkataan tersebut.

Bagaiman bengkak susu terjadi


Apapun termanya, masalah bengkak susu (blocked duct) ini ialah satu keadaan di mana terdapat satu kawasan pengaliran susu di dalam payudara yang terhalang. Keadaan tersumbat ini boleh berlaku di permukaan puting, atau boleh juga berlaku jauh ke dalam sistem duktus.

 Apakah  fungsi Lecithin Shaklee ya? Lecithin sebenarnya berfungsi sebagai emulsier ataupun kita sebut sebagai pemecah lemak secara semulajadi.

Lecithin Shaklee 180 capsules


Selain itu juga, fungsi lain Lecithin Shaklee ialah membersihkan darah dan mencairkan lemak menjadi titisan-titisan kecil. Sebab itu juga Lecithin Shaklee termasuk sebagai salah satu vitamin dalam Slimming Set.

 Bagaimana lecithin membantu ibu yang mengalami bengkak susu ya?


Menurut Doktor Jack Newman, lecithin membantu mengatasi dan menghalang pengulangan duktus susu tersumbat mungkin kerana Lecithin mengurangkan kelikatan susu, dengan cara mengurangkan peratusan asid lemak politaktepu di dalam susu.

Siapa yang ada masalah yang sama macam ni,Jannah boleh tolong bantu masalah anda.


Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannahh)
Shaklee Independent Distributor l 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Jannah Rofei
Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy

FB page/Google Business: https://pengedar-shaklee-online-kulim.business.site/?m=true

Thursday, May 16, 2019

KELEBIHAN ZINC PLUS SHAKLEE

ZINC PLUS SHAKLEE.


Kelebihan Daripada Zinc Plus Shaklee.

1. PENJAGAAN KULIT

Kajian menunjukkan zink berkesan untuk menyembuhkan jerawat.
Ia adalah lebih berkuasa daripada placebo dan turut berkuasa daripada penggunaan ubat-ubatan antibiotik.


2. EKZEMA

Ekzama juga dikenali sebagai ‘dermatis atopik’ iaitu gangguan keradangan dan kulit yang kronik.
Ia berlaku akibat kekurangan zink dalam badan.
Zink memainkan peranan pening dalam penyembuhan jangkitan kronik dan membantu badan sembuh dengan sempurna.


3. JERAWAT

Zinc adalah penting dalam memadamkan jerawat daripad kulit.
Ia bertindak mengawal dan menyelia jumlah testosterone di dalam badan yang memainkan peranan terbesar dalam menyebabkan jerawat.
Zink juga berkaitan dengan sintesis kolagen yang membantu dalam menormalkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat.


4. PENYEMBUHAN LUKA

Kekurangan Zinc menyebabkan luka lambat sembuh.
Badan manusia mempunyai beberapa enzim yang bergantung pada zinc.
Zinc menggalakkan sintesis kolagen yang seterusnya membantu dalam penyembuhan luka.


5. GANGGUAN PROSTAT (kelenjar dalam system repoduksi lelaki)

Zinc sangat penting dalam menangani gangguan prostat.
Kekurangan Zinc menyebabkan pembesaran kelenjar prostat dan menjadikannya terdedah kepada kanser.
Pengambilan Zinc amatlah perlu dalam mencegah kanser prostat.


6. MENURUNKAN BERAT BADAN

Zinc memainkan peranan utama dalam penurunan berat badan dan megawal selera makan.


7. MENGANDUNG

Zinc amat penting untuk fungsi DNA dan pembaikian DNA.
Ia diperlukan untuk pertumbuhan cepat sel-sel dan membangunkan unsure-unsur utama sel semasa kehamilan.


8. PEMBIAKAN

Bagi kaum lelaki, zinc membantu dalam spermatogenesis dan pembangunan organ-organ seks.
Bagi kaum wanita, ia membantu dalam fasa pembiakan, termasuk peringkat kelahiran dan penyusuan.


9. FUNGSI BIOLOGI

Zinc berperanan dalam banyak fungsi biologi seperti kawalan penyakit kencing manis, tahap strees, rintangan imun, bau dan rasa, pertubuhan fizikal, selera makan, pembiakan dan penghadaman.


10. JANGKITAN

Zinc memberikan bantuan kepada penyembuhan luka, meningkatkan imuniti dan membantu menggalakkan pertumbuhan janin.
Zinc membantu dalam melindungi daripada gangguan berjangkit dan jangkitan kulat termasuk paru-paru.


11. ANTIOKSIDAN

Zinc bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya terlibat dalam beberapa tindak balas biokimia yang tegas termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisma karbohidrat.


12. ATURAN ENZIM

Zinc merupakan komponen beberapa enzim yang membantu dalam pertumbuhan sel, sintesis protein, tahap hormon, DNA, mengawal selia transkripsi gen, metabolisme tenaga dan lain-lain faedah kesihatan yang berkaitan dengan Zinc.


13. KELESUAN KRONIK

Orang yang mengalami keletihan yang kronik dicadangkan untuk mengambil minyak ikan. TETAPI dalam keadaan sekarang, meminum minyak ikan adalah sukar. Melalui Zinc Complex Shaklee, pengambilan secara tablet amat memudahkan.
Doktor dan pakar perubatan hanya menyarankan Zinc untuk mencegah keletihan kronik.


14. BOTAK

Botak ialah kehilangan rambut bagi semua golongan.
Pengambilan diet yang mengandungi Zinc amat diperlukan untuk mencegah masalah ini.
Pakar Rambut dari Yun Nam Hair Care turut menyarankan mereka yang bermasalah rambut memperbanyakkan pengambilan ‘Peanut Butter’ kerana kaya dengan Zinc.


15. KEHILANGAN TULANG

Ini terjadi apabila tulang menjadi lemah dan rapuh.
Zinc adalah komponen hydroxypatite iaitu garam dan membuatkan matriks tulang menjadi kuat dank keras.
Mengambil Zinc Complex Shaklee mampu mengelakkan anda dari kehilangan tulang.


16. BUTA MALAM

Pengambilan Zink akan memperbaiki penglihatan.
Kita sentiasa dinasihatkan untuk mengambil makanan yang kaya dengan Zinc seperti daging lembu, kambing, ketam, dan tiram.







Hubungi Jannah untuk sebarang pertanyaan 




           

Tanda-Tanda Anxiety Disorder

Nampak Normal, Tapi Ini 8 Tanda Anda Mengalami ‘Anxiety Disorder’ Kita semua mengalami debaran and keresahan dari semasa ke semasa...

Jom Sertai Kami

Jom Sertai Kami
klik untuk pendaftaran ahli