nuffnang ads

Sunday, October 6, 2019

Prove It Challenge





Assalamualaikum dan selamat petang semua,

Masih lagi mencari vitamin atau makanan tambahan untuk membantu menurunkan berat badan dan memiliki berat badan yang ideal sambil memelihara kesihatan dalaman dan kecantikan luaran??

Okay, Shaklee kini menawarkan tawaran HEBAT untuk anda semua melalui Program "Prove It Challenge" . Dimana Program ni menawarkan dua jenis Set Shaklee yang hebat dalam membantu kita mendapat berat badan yang diidamkan dan tanpa sakit dan menyekat nasfu makan yang melampau.


PROVE IT CHALLENGE SET





SET 1
Menawarkan Vivix dalam bentuk cecair dan Cinch dalam bentuk serbuk untuk dibancuh.
Sesuai untuk mereka yang sukar menelan vitamin dalam bentuk kapsul dan pil.

1. Vivix

- Vivix membantu menguruskan badan. Salah satu kelebihan utama vivix ialah ia dapat memperbaiki bagaimana badan anda mengendalikan apa yang anda makan dan sama ada ia disimpan sebagai lemak atau dibakar


5. Cinch Choc @ Vanila

- Memberikan rasa kenyang berjam-jam lamanya
- Mengurangkan selera makan bagi anda yang tidak mampu mengawal nafsu makan.
- Memberi tenaga berpanjangan jadi anda tidak cepat penat walaupun melakukan pelbagai aktiviti harian
- Meningkatkan metabolisme badan
- Memelihara otot bagi mengelakkan anda menjadi gemuk semula.
- Memberi khasiat seperti satu hidangan tetapi dengan rasa seperti santapan manis/pencuci mulut
- Mengandungi Cinch Pro iaitu suatu campuran protein ekslusif yang diperkaya dengan asid amino leucine ( leucine untuk memelihara otot semasa anda mengurangan berat badan)
- Terdapat 24 gram protein dalam setiap sajian dan memberi rasa kenyang
- Mengandungi kandungan serat yang tinggi iaitu 6 gram dalam setiap kajian
- Nilai glisemia yang rendah untuk mengekalkan paras gula dalam darah yang normal dan mengekalkan tenaga.


SET 2

Mempunyai beberapa bilangan Vitamin seperti :



1. Herblax

Kelebihan Herblax:
- Membersih najis yang tersekat
- Membantu masalah sembelit
- Mengempiskan perut
- Membantu proses Detox
- Membersihkan usus

Siapa yang memerlukan Herblax???
- Mereka yang ada masalah pembuangan, perkumuhan kurang lancar dan sembelit
- Mereka yang banyak jerawat
- Mereka yang ingin membersihkan usus terutama sekali bagi yang baru cuba mengambil supplement.


2. Gingger peppermint

Membantu penghadaman dan melegakan kembung perut kerana ia mengandungi  formulasi empat herba : 
-Pudina
-Halia
-Jintan Manis
-Jintan Hitam


3. DTX Complex

Kelebihan DTX : 
- Melindungi hati daripada toksin termasuklah dadah, racun dan bahan kimia.
- Sangat membantu dalam merawat masalah hati seperti hepatitis dan sirosis.
- Mengurangkan kadar kerosakan hati akibat lebihan alkohol dan toksin.
- Membantu mencegah dan merawat masalah batu karang.
- Membantu melegakan masalah kulit seperti psoriasis hempedu.
- Kandungan Dandelion dalam DTX dapat membantu merawat endometriosis.
- Bertindak sebagai julap lembut untuk masalah sembelit.


4. Alfalfa Complex

Kelebihan Alfalfa
- Mencuci hati, darah dan usus. Ini adalah makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.

- Melawan alahan. Memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air ( athlete's foot) dengan berkesan

- Baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut. Memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperasiditi, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit.

- Menyingkirkan lemak dan kolestrol. Kajian klinikal terbukti bahawa penggunaan jangka panjang daripada alfalfa akan menghapuskan lemak, mengurangkan kolestrol, mencegah penyakit jantung, strok dan darah tinggi. Hanya Alfalfa sahaja mengandungi saponin seperti span yang bertindak sebagai serta yang menyerap kolestrol.

- Melegakan keletihan. Melegakan keletihan dan sebagai rawatan kepada kebanyakan penyakit.

- Mencegah / merawat atritis. Melegakan sakit atritis dan kesakitan.

5. Cinch Choc @ Vanila

- Memberikan rasa kenyang berjam-jam lamanya
- Mengurangkan selera makan bagi anda yang tidak mampu mengawal nafsu makan.
- Memberi tenaga berpanjangan jadi anda tidak cepat penat walaupun melakukan pelbagai aktiviti harian
- Meningkatkan metabolisme badan
- Memelihara otot bagi mengelakkan anda menjadi gemuk semula.
- Memberi khasiat seperti satu hidangan tetapi dengan rasa seperti santapan manis/pencuci mulut
- Mengandungi Cinch Pro iaitu suatu campuran protein ekslusif yang diperkaya dengan asid amino leucine ( leucine untuk memelihara otot semasa anda mengurangan berat badan)
- Terdapat 24 gram protein dalam setiap sajian dan memberi rasa kenyang
- Mengandungi kandungan serat yang tinggi iaitu 6 gram dalam setiap kajian
- Nilai glisemia yang rendah untuk mengekalkan paras gula dalam darah yang normal dan mengekalkan tenaga.


Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei )
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy























Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei )
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy






Wednesday, October 2, 2019

Promosi Oktober 2019

Assalamualaikum semua,

Pada bulan Oktober ini, Shaklee ingin kita menjaga tulang dan memberi badan kita kalsium yang cukup dengan membuat Promosi Ostematrix yang sangat awesome ni.



Tahukah anda?? 

Kekurangan Kalsium akan menyebabkan kita


  • Sentiasa letih
  • Sukar untuk tidur
  • Kerap sembelit
  • Selalu kebas-kebas anggota badan
  • Menjadi Pelupa
  • Kuku dan rambut yang rapuh
  • Gigi cepat luruh dan reput terutamanya kaum ibu 
  • Kerap krem kaki semasa hamil
  • Osteoporosis ( kerapuhan tulang yang melampau ) 

Untuk Pertanyaan Lanjut Hubungi Jannah




Untuk Pertanyaan Lanjut Hubungi Jannah



Ramai yang tak gemar minum susu kan? pernah tak terfikir untuk mencuba kaedah lain bagi mendapatkan kalsium yang cukup untuk badan??

Shaklee ada menyediakan Tablet mudah telan yang membekalkan kalsium yang cukup untuk badan kita .

Ostematrix bukan sekadar kalsium

Diformulasikan khas dengan 7 nutrien penting kalsium, Vitamin D, Magnesium, Zinc, Kuprum, mangan dan Boron.

OSTEMATRIX BAGUS UNTUK

  • Melagakan kejang dan tarik mengkarung
  • Legakan kebas2
  • Atasi masalah sembelit
  • Mengatasi masalah sukar tidur
  • Sesuai untuk ibu hamil dan berpantang
  • Untuk tulang patah
  • Sesuai untuk lelaki dan wanita.

Ingin mendapatkan Ostematrix ni dengan cepat??
Boleh hubungi Jannah dengan segera. Untuk kawasan yang jauh khidmat pengeposan akan digunakan.
Untuk Pertanyaan Lanjut Hubungi Jannah






BAHAYA IBU KURANG KALSIUM

Ingin mendapatkan Ostematrix ni dengan cepat??
Boleh hubungi Jannah dengan segera. Untuk kawasan yang jauh khidmat pengeposan akan digunakan.


Untuk Pertanyaan Lanjut Hubungi Jannah


Friday, September 20, 2019

KESAN JEREBU

Assalamualaikum semua,

Arini 20hb september 2019, berjerebu teruk tau arini..dah seminggu lebih rasanya Malaysia dilanda jerebu akibat pembakaran hutan dari Indonesia dan hutan yang terbakar diseluruh dunia. Tapi syukur Allah masih menjaga Malaysia ni, kekerapan hujan memang keraplah..syukur sangat2.

Kalau buka je FB, IG rata-rata mengeluh anak mereka tak sihat. Ada yang semput, demam tak kebah2 dan selsema...memang kesian la kan..jannah bukan boleh tengok orang mengadu sakit ni.Al maklumlah...diri ni memang amalkan vitamin dan jual vitamin yang jannah makan ni...kalau boleh nak paksa je semua orang makan vitamin huhuhu.



Ni gambar jerebu di Indonesia..Subhanallah sedih tengok, menakutkan pon ada..tak leh nak imagine keadaan bayi, kana-kanak, ibu hamil kat sna..orang tua..semualaah..kesian sangat




Di Indonesia sahaja 42,000 hektar hutan terbakar

Tempias juga la jerebu ni sampai ke negara yang berdekatan..termasuk Malaysia. Memang tahun ni dia triple kabus jerebu yang tebal..sedih la tengok..menangis jugak laa..macam nak kiamat rasanya😩




Ni Gambar dunia yang terbakar, bukan setakat Indonesia sahaja tau


Paling banyak disini


Dengan anak-anak dan suami memang jannah akan sediakan vitamin la untuk dorang makan. Vivix tu memang jannah bagi la..dan juga Nutriferon untuk boost imun dan jaga kesihatan organ dalam jugak.
yela kan, kita hidu asap jerebu ni banyak kimia dan radiaksi bebas dalam tu..memang bahaya untuk paru-paru.


Gambar bawah ni tunjuk kesan jerebu kepada badan kita.


Antaran vitamin yang jannah ambil musim jerebu ni:-
  • VIVIX - Campuran proprietari saintifik termaju kami adalah berasaskan anggur muscadine – salah satu buah-buahan semula jadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa. Anggur muscadine mengandungi rangkaian lengkap polifenol yang ditemui dalam anggur lain. Tidak seperti anggur lain, muscadine mengandungi pekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkan kuasa antioksidan yang sangat hebat. 
  • NUTRIFERON - Nutriferon Granules diformulasikan untuk menjaga pertahanan badan anda agar sentiasa berada dalam keadaan baik, selamat dan berfungsi secara semulajadi. Ia dengan pantas mengaktifkan perisai semulajadi anda, memberikan anda pertahanan yang lebih kuat dan kesihatan yang lebih baik. Nutrifero Granules mengandungi campuran proprietari empat esktrak tumbuhan yang diperoleh daripada Biji Labu, Bunga Safflover, Biji Plantago dan Bunga Japanese Honeysuckle, yang secara tradisinya digunakan untuk mengekalkan kesihatan umum dan menguatkan badan
  • CHEWABLE VIT C - Makanan yang mengandungi vitamin C juga mengandungi Bioflavonoid. Bioflavonoid diperlukan untuk penyerapan vitamin C dan kedua-duanya berfungsi untuk mengekalkan kesihatan. Bagus untuk menyokong sistem detoks badan
  • COQTROL - Coenzyme Q10 adalah komponen yang penting untuk penghasilan tenaga di dalam sel. Ia berada di dalam mitokondria stesen janakuasa sel. Coenzyme Q10 tinggi dalam sel otak, jantung dan hati. Ia menukarkan lemak dan gula kepada tenaga yang boleh digunakan sepanjang hari. Ia juga adalah antioksidan yang berkesan, melindungi sel daripada dirosakkan oleh radikal bebas.

  • GARLIC COMPLEX - Mengekalkan kesihatan sistem pertahanan anda.
  • PERFORMANCE DRINK- Dengan proprietari OPTI-Lyte campuran elektrolit ditambah campuran unik karbohidrat untuk memberikan tenaga segera dan berterusan dismaping menyokong penghidratan optimum.
  • OMEGA GUARD - EPA dan  DHA berupaya menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental seperti kemurungan, tekanan, kebimbangan (anxiety), neurasthenia, insomnia, autisme, kanak-kanak hiperaktif dan penyakit schizophernia.


Kalau korang berminat nak dapatkan vitamin dengan jannah, jangan malu segan wasap je tau.
Untuk harga ahli memang murah banyak la 
Join ahli cuma RM75 je tau termasuk kos pos.


Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei )
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇






* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

KLIK DI BAWAH UNTUK INFO PRODUK


EPISOD 1

Assalamualaikum semua,

Ini kisah aku masa jannah berumur 5 tahun, masa tu aku di Kem Sarawak. Mungkin orang akan cakap aku ni merapu jer kan..tapi aku memang ingat la masa tu aku belum lagi sekolah..dan selalu la pergi kedai beli santan dekat rumah mak sedara ni dalam kem yang sama..

Nama kem ni aku tak berapa ingat, tapi kem ni berhampiran dengan perkampungan orang asli- rumah panjang.

Rumah Panjang ni dah lama orang tinggal kan..sebab ada kisah dia tersendiri. Seingat aku ada makcik2 area tu cakap...anak dia kena panah petir masa main buaian..buaian tu memang berpagar lah..sebab orang sana percaya situ ada roh yang mati sedang bermain. Ibarat kubur lah senang citer..

Okay, satu hari ni.aku pergi bermain kat bawah ni...dah agak petang la masa tu...dan tetiba ada budak menyapa aku .dia main buaian masa tu,

" hai, nak pergi mana? jom main sama2"
aku pon biasalah dah nama budak2 kan..jawab spontan nak pegi main lah, naik ikut ke??

haa dia turun buaian tu dan ajak aku pergi rumah dia beb..korang tahu tak mana rumah dia??
rumah panjang tu la..masa tu aku naif la sket..
ikut je dia jalan2 sana main-main..aku ada gak tertanya-tanya..mana pergi semua orang dalam rumah tu..

masa tu dah nak magrib beb..aku dengar orang panggil-panggil nama aku.
kelam kabut gak perasaan tu..aku terus lari balik dan tinggalkan rumah panjang tu.


Mak aku marah-marah aku, katanya pergi mana main lama sangat dah magrib.
aku jawab, pergi main dengan kawan dekat rumah panjang...
haaaa kena rotan laa wei..
mak aku cakap...jangan pergi sana..ada hantu ( huaaaaaa aku ketaq bak ang hahahhaa demam kot )

esoknya aku nak pergi beli santan..lalu la buaian tu...
korang tahu tak aku nampak apa??
nampak budak tu lagi tau tapi kepala berdarah..
adehh aku lari patah balik
ikut jalan lain la..sanggup jauh dari kena ganggu..

aku ni masa kecik ni speech delay sket..cakap tapi pelat atau telo ( telo ni bahsa orang kedah, tak fasih atau lancar bercakap)..


tu pengalaman aku masa di sarawak..yang masih ingat hihi..tak la panjang tapi ada lagi tau..nanti aku tulis lagi..

malam ni tido baca doa la yer kihkih


CERPEN DARI JANNAH ROFEI
KISAH SERAM PENDEK

Friday, September 13, 2019

AWAS JEREBU YANG TERUK!!




Assalamualaikum semua,

Macam dah jadik musim rasanya, setiap tahun perkara yang sama kana berulang dan terus berulang.
Masalah jerebu dari negara Jiran yang acap kali menggangu kesihatan dan kesihatan udara di Malaysia dan negara yang berhampiran.

Bagaimana dengan persediaan kita dalam menghadapi situasi pencemaran ini??

Di bawah ni ada beberapa TIPS untuk menghadapi pencemaran udara (jerebu).


  • Pastikan tingkap dan pintu ditutup rapat.
  • Memasang kipas atau penapis udara untuk memelihara pengudaraan yang bersih dalam rumah.
  • Memakai topeng (mask) semasa melakukan aktiviti luar
  • Kurangkan aktiviti luar ( Outdoor )  dan lakukan aktiviti di dalam ( Indoor )  sahaja, seperti berehat di rumah atau berjalan2 dalam shopping mall...( bahaya jugak ni kalau indoor di Mall, hihihihi..)
  • Menutup tingkap kenderaan semasa anda memandu
  • Meminum air sekurangnya 2 liter, untuk menyingkir keluar toksid dari asap jerebu yang telah diserap melalui kulit dan paru2 
  • Mengurangkan atau BERHENTI mengambil alkohol, nirkotin dan kafein.
  • DAN LANGKAH TERAKHIR - On Vitamin untuk badan supaya badan terimun dan dan dapat menyingkirkan ( detoks ) toksid dari asap jerebu yang diserap oleh badan.






Di dalam gambar dibawah ni, jannah share kan beberapa vitamin yang dapat mengimunkan badan kita supaya tidak mudah mendapat penyakit dan kesan daripada pencemaran asap Jerebu ni.





Antaran vitamin yang perlu ada :-
  • VIVIX - Campuran proprietari saintifik termaju kami adalah berasaskan anggur muscadine – salah satu buah-buahan semula jadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa. Anggur muscadine mengandungi rangkaian lengkap polifenol yang ditemui dalam anggur lain. Tidak seperti anggur lain, muscadine mengandungi pekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkan kuasa antioksidan yang sangat hebat. 
  • NUTRIFERON - Nutriferon Granules diformulasikan untuk menjaga pertahanan badan anda agar sentiasa berada dalam keadaan baik, selamat dan berfungsi secara semulajadi. Ia dengan pantas mengaktifkan perisai semulajadi anda, memberikan anda pertahanan yang lebih kuat dan kesihatan yang lebih baik. Nutrifero Granules mengandungi campuran proprietari empat esktrak tumbuhan yang diperoleh daripada Biji Labu, Bunga Safflover, Biji Plantago dan Bunga Japanese Honeysuckle, yang secara tradisinya digunakan untuk mengekalkan kesihatan umum dan menguatkan badan
  • CHEWABLE VIT C - Makanan yang mengandungi vitamin C juga mengandungi Bioflavonoid. Bioflavonoid diperlukan untuk penyerapan vitamin C dan kedua-duanya berfungsi untuk mengekalkan kesihatan. Bagus untuk menyokong sistem detoks badan
  • COQTROL - Coenzyme Q10 adalah komponen yang penting untuk penghasilan tenaga di dalam sel. Ia berada di dalam mitokondria stesen janakuasa sel. Coenzyme Q10 tinggi dalam sel otak, jantung dan hati. Ia menukarkan lemak dan gula kepada tenaga yang boleh digunakan sepanjang hari. Ia juga adalah antioksidan yang berkesan, melindungi sel daripada dirosakkan oleh radikal bebas.

  • GARLIC COMPLEX - Mengekalkan kesihatan sistem pertahanan anda.
  • PERFORMANCE DRINK- Dengan proprietari OPTI-Lyte campuran elektrolit ditambah campuran unik karbohidrat untuk memberikan tenaga segera dan berterusan dismaping menyokong penghidratan optimum.
  • OMEGA GUARD - EPA dan  DHA berupaya menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental seperti kemurungan, tekanan, kebimbangan (anxiety), neurasthenia, insomnia, autisme, kanak-kanak hiperaktif dan penyakit schizophernia.




Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei )
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇






* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

KLIK DI BAWAH UNTUK INFO PRODUK





INFO

PROMOSI YANG MASIH BERLANGSUNG PADA BULAN SEPTEMBER 






Tuesday, August 6, 2019

10 KEBAIKAN KALSIUM





10 KEBAIKAN OSTEMARIX SHAKLEE YANG BUKAN SEKADAR KALSIUM BIASA

Entry kali ini, jannah nak kongsikan 10 kebaikan ostematrix Shaklee. Biasanya bila sebut kalsium ni pasti kita akan kaitkan dengan tulang dan gigi. Tetapi ramai yang tak tahu banyak sebenarnya fungsi kalsium kepada sistem badan kita.

Ostematrix Shaklee ini lengkap dengan unsur Kalsium, Magnesium dan Vitamin D. Vitamin D dalamnya penting untuk memastikan penyerapan kalsium dalam darah dengan lebih efektif.

Kalsium merupakan mineral yang penting bagi tulang, gusi dan gigi yang sihat. Doktor mungkin akan mencadangkan wanita untuk mengambil makanan tambahan kalsium apabila terdapat tanda-tanda awal masalah tulang seperti osteoporosis atau osteopenia.

Apabila mencecah usia 30 tahun, kalsium dalam tubuh akan semakin berkurangan. Untuk memastikan tulang sihat dan mengelakkan terjadinya Osteporosis, kita perlu amalkan kalisum sebelum usia 30!!!


APA KEBAIKAN 10 OSTEMATRIX SHAKLEE?
Kebaikan Kalsium :



1. Menguatkan Tulang - Kalsium menguatkan tulang belakang dan memastikan bentuk yang betul kepada badan selain daripada mengurangkan risiko sakit belakang. Kalsium membantu menjadikan tulang berada dalam keadaan yang baik dan mencegah sakit tulang seperti artritis dan osteoporosis yang boleh menjejaskan pergerakan bebas selain dari menjadi amat menyakitkan.


2. Mencegah Obesiti – Kalsium dapat membantu dalam mengekalkan berat badan optimum bagi lelaki dan perempuan. Jika terdapat mana-mana kekurangan kalsium dalam diet anda, badan akan cenderung untuk melepaskan hormon paratiroid, yang seterusnya merangsang tulang untuk melepaskan kalsium ke dalam aliran darah anda untuk mengimbanginya. Dari segi lain, hormon paratiroid juga merangsang pengeluaran lemak dan mencegah pembuangannya, yang sekali lagi boleh membuat anda gemuk. Jadi pastikan anda mengambil jumlah kalsium yang betul, supaya obes tidak terjadi dengan bahaya kesihatan lain yang berkaitan.

3. Melindungi Otot Jantung – Kalsium melindungi otot jantung anda. Jumlah kalsium yang mencukupi membantu otot jantung untuk melakukan penguncupan dan pengembangan betul. Kalsium juga membantu sistem saraf untuk mengekalkan tekanan di dalam arteri anda. Jika terdapat penurunan kalsium, sejenis hormon yang dipanggil calcitrol dilepaskan yang bertindak dengan otot lembut arteri, dan dengan itu meningkatkan tekanan darah. Otot jantung memerlukan ion kalsium extracellular untuk penguncupan. Apabila kepekatan intrasellular kalsium meningkat, ion kalsium berkumpul bersama-sama dengan troponin protein yang merangsang cecair extracellular dan ruang intraselular, malah otot rangka, yang hanya diaktifkan oleh kalsium yang disimpan dalam reticulum sarcoplasmic.

4. Mengelakkan Kanser Kolon – Kalsium yang mencukupi mengurangkan risiko keseluruhan kanser kolon dan mengelak pertumbuhan polip yang boleh membawa kepada kanser. Suplemen kalsium dapat mengurangkan risiko adenomas, juga dikenali sebagai tumor nonmalignant di dalam kolon. Ini sebenarnya adalah pelopor kepada kanser kolon, namun ia masih tidak diketahui jika pengambilan kalsium mengurangkan risiko kanser sepenuhnya. Kalsium berlebihan akan tinggal di dalam usus anda setelah badan anda menyerap apa yang diperlukan. Dalam perjalanan melalui kolon, kalsium yang tidak diserap ini dipercayai untuk mengikat sel-sel kanser supaya ia dikumuhkan bersama-sama dari badan. Kajian telah menunjukkan bahawa kedua-dua makanan sumber kalsium dan supplemen kalsium memberikan kesan perlindungan ini.

5.Mencegah Blues Pra-haid – Jumlah kalsium yang mencukupi mengurangkan gejala-gejala sindrom prahaid pening kepala, perubahan mood, tekanan darah tinggi dan sebagainya. Tahap kalsium yang rendah mungkin mencetuskan pengeluaran hormon yang menyebabkan hilang mood termasuk cepat marah dan kemurungan.

6. Mencegah Batu Karang – Batu karang sebenarnya deposit terhablur kalsium dan lain – lain mineral dalam saluran kencing manusia. Bentuk yang paling umum batu karang ialah batu-batu oxalate. Sebelum ini, ia dianggap bahawa pengambilan kalsium yang tinggi atau penyerapan kalsium tinggi membangunkan batu karang, tetapi kajian terkini menunjukkan bahawa pengambilan kalsium diet tinggi mengurangkan bahaya batu karang dengan baik. Secara ringkasnya, kalsium tidak menyebabkan batu karang, tetapi kalsium yang hadir berlebihan di dalam air yang mengakibatkan batu karang. Faktor-faktor lain seperti penggunaan oxalate tinggi daripada sayur-sayuran berdaun seperti kale dan bayam, kekurangan minum air boleh menjadi punca besar untuk batu karang.

7. Memastikan Tahap pH Alkali Yang Sihat – Makanan ringan, gula yang berlebihan dan barangan di dalam tin menyumbang pembentukan asid dalam badan, yang boleh menimbulkan pelbagai penyakit seperti kanser, batu karang dan darah tinggi. Kalsium membantu untuk mengekalkan tahap pH yang sihat, seterusnya meningkatkan kecergasan dan kesihatan secara keseluruhan.

8. Kawalan Tekanan Darah – Beberapa penyelidikan mengisytiharkan bahawa diet vegetarian dengan jumlah yang tinggi dengan kalsium, magnesium dan kalium dan serat akan mengurangkan tekanan darah. Walaupun penyelidik lain membuat kesimpulan dengan pendapat yang berbeza dan berkata bahawa pengambilan kalsium menyebabkan darah tinggi. Kemudian ia melihat bahawa sebab bagi keputusan itu adalah kerana kajian-kajian ini menguji kesan nutrien tunggal dan bukannya sumber-sumber makanan yang mempunyai kandungan nutrien. Institut Kesihatan Negara menjalankan penyelidikan yang dikenalisebagai “Pendekatan Pemakanan Hentikan Tekanan Darah Tinggi ( DASH) “. Diet “tipikal American” berbanding dengan dua diet diubah yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran dan kombo “DASH” diet yang disumbat dengan buah-buahan, sayur-sayuran, dan kalsium. Hasil kajian menunjukkan peningkatan pengambilan kalsium menyebabkan tekanan darah menurun.

9.Mengekalkan Gigi dan Gusi yang sihat – Kalsium melindungi gigi anda dengan menjaga tulang rahang yang kuat dan kukuh sepanjang kehidupan anda, yang seterusnya memastikan gigi kuat di mana bakteria tidak boleh berkembang. Oleh itu, sebelum gigi dan gusi anda mula memberi masalah, amalkan diet yang kaya kalsium dengan teratur. Pengambilan kalsium seharusnya tinggi terutama dari usia muda, jadi anak anda secara semulajadi membesar gigi dan tulang yang kuat.

10. Membantu Pengangkutan Nutrien – Kalsium membantu nutrien bergerak mudah melintasi membran sel.
Wah! Banyaknya kebaikan Ostematrix Shaklee ni kan!


Ya, Ostematrix sangatlah penting untuk kita. Diantara Set Supplement yang ada Ostematrix ni :
Supplement untuk  Ibu Menyusu
Supplement untuk Ibu Hamil – (amat penting utk elakkan komplikasi ketika meneran)
Supplement untuk Kesihatan Sendi & Tulang
Supplement untuk Wanita (Women Health)
Elak Migrain/ Sakit kepala


Dan lebih penting, Kalsium tidak boleh bekerja sendiri.
Sebab itulah Ostematrix mengandungi Magnesium dan Vitamin D untuk memastikan menyerapan Kalsium dan kesihatan tulang yang optima.
Ostematrix Bukan Sekadar Kalsium BIASA!


Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei )
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy


Sunday, June 9, 2019

Tanda-Tanda Anxiety Disorder

Nampak Normal, Tapi Ini 8 Tanda Anda Mengalami ‘Anxiety Disorder’



Kita semua mengalami debaran and keresahan dari semasa ke semasa. Bagi kebanyakan orang, rasa panik, fobia, gugup, gementar atau bimbang adalah lumrah dan hanyalah sementara.
Namun bagi sebahagian daripada kita, keresahan berlaku terlalu kerap sehingga ianya mula bertukar menjadi satu gangguan yang tidak normal.
Jika anda kerap kali mengalami tanda-tanda berikut anda mungkin mengalami sebuah kondisi yang dikenali sebagai ‘anxiety disorder’.

8 TANDA ANDA MENGALAMI ‘ANXIETY DISORDER’

1. BIMBANG SEPANJANG MASA

Apabila anda mengalami ‘anxiety disorder’, anda sentiasa keresahan pada kebanyakan hari dan perasaan ini berterusan selama enam bulan. Ia boleh menjadi terlalu kronik sampaikan perkara harian yang remeh pun sering dirisaukan. Ini akan menyebabkan aktiviti harian anda terganggu manakala tubuh dan minda berasa letih yang luarbiasa.
“Perbezaan antara ‘anxiety disorder’ dan keresahan biasa adalah apabila emosi anda menyebabkan anda menderita dan hidup menjadi tidak terurus,” kata Sally Winston, PsyD, Anxiety and Stress Disorder Institute of Maryland di Towson.

2. SUKAR TIDUR

Masalah sukar melelapkan mata atau selalu terjaga selalunya terkait rapat dengan pelbagai keadaan kesihatan sama ada dari segi fizikal mahupun psikologi.
Kalau kita nak berhadapan dengan sesuatu yang penting keesokan harinya, normallah untuk berasa sedikit gementar atau teruja sehingga sukar melelapkan mata. Tapi sekiranya anda asyik terjaga, bimbang dan terfikirkan tentang masalah sampai tak boleh nak tidur atau terbawa-bawa ke dalam mimpi hingga kerap terjaga – ini adalah salah satu tanda ‘anxiety disorder’.

3. KETEGANGAN OTOT

Ketetangan otot yang berterusan adalah antara tanda yang mengiringi ‘anxiety disorder’. Tanda tanda ini boleh berlaku akibat respon tubuh terhadap stres yang keterlaluan. Ia boleh berlaku dengan kerap sehingga pesakit menganggapnya perkara biasa.
Menurut Anxiety Centre, rasa kebas pada tangan atau bahagian lain pada tubuh juga adalah simptom yang selalu dialami oleh mereka yang mengalami ‘anxiety disorder’.

4. MASALAH PENGHADAMAN YANG KRONIK

Keresahan mungkin bermula dari minda anda akan tetapi ianya boleh memperlihatkan tanda fizikal lain seperti sindrom gangguan usus (irritable bowel syndrome) iaitu satu keadaan yang mempunyai tanda seperti sakit perut, kejang otot, buncit, angin dalam perut, sembelit, atau cirit-birit. Ini semua merupakan masalah yang bermula dari saluran perut yang sensitif terhadap tekanan psikologi.
Keadaan tidak selesa dari segi fizikal dan sosial yang diakibatkan oleh masalah penghadaman ini juga boleh membuat seseorang merasa bertambah risau.

5. NERVOUS BREAKDOWN

Seseorang yang mengalami ‘anxiety disorder’ biasanya suka memendam perasaan. Namun apabila kebimbangan atau sesuatu yang mengganggu perasaannya memuncak, berlakulah ‘nervous breakdown’ seperti tiba-tiba marah, menjerit, atau mengamuk hingga hilang rasa malu dan takut.
Selain itu, ada sesetengah orang pula sering pengsan apabila terlalu stres.

6. HANYA FOKUS PADA KOMEN NEGATIF

Tak kiralah berapa banyak hal positif yang diungkapkan tentang kerja atau atau diri seseorang, ‘anxiety disorder’ menyebabkan seseorang tetap cenderung untuk fokus kepada bahagian yang negatif sahaja.
Akibatnya, seseorang itu akan mempunyai perangai yang terlalu cerewet dan obsesif terhadap kesempurnaan hingga berasa takut untuk gagal.

7. PANIC ATTACK

Serangan panik boleh menjadi sesuatu yang menakutkan kerana ia mirip dengan serangan jantung. Seseorang yang diserang ‘panic attack’ akan berasa sukar bernafas, sakit dada, pening, berpeluh-peluh, menggigil, jantung berdebar, sakit perut dan lemah tubuh badannya.
Bukan semua orang yang mengalami serangan panik ini mengalami ‘anxiety disorder’, tetapi mereka yang mengalaminya berulangkali perlu berjumpa doktor untuk mengesahkannya.

8. SUKAR MENJALIN HUBUNGAN

Selain disebabkan bimbang tentang masalah yang dihadapi sekarang, lazimnya seseorang yang mengalami ‘anxiety disorder’ sering terkenangkan peristiwa lampau hingga ia begitu kerap membayangi fikiran.
Hal ini boleh menjadi punca anda sukar mempercayai seseorang dan sukar menjalinkan hubungan yang mendalam dengan orang yang dianggap istimewa. Bahkan, hubungan dengan keluarga juga mungkin turut terjejas atau semakin renggang. Anda mungkin melakukannya tanpa sedar kerana terlalu takut untuk disakiti atau takut kehilangan mereka.


CARA ATASI ANXIETY DISODER DENGAN VITAMIN

Sebarang pertanyaan pm/sms/whatssup 0174493884 (Jannah Rofei )
Shaklee Independent Distributor, ID NO: 1212409

Atau klik whatsapp ⬇⬇⬇


Pengedar Sah Shaklee
ID: 1212409
Founder
NJLegacy


Prove It Challenge

Assalamualaikum dan selamat petang semua, Masih lagi mencari vitamin atau makanan tambahan untuk membantu menurunkan berat badan ...

Jom Sertai Kami

Jom Sertai Kami
klik untuk pendaftaran ahli